آموزش زعفران

راه های تشخیص زعفران اصلی

نحوه تشخیص زعفران اصل. زعفران در هاون

از آنجایی که زعفران یک ادویه گرانبها است و به خاطر خیلی از عوامل قیمت بالایی نسبت به ادویه های دیگر دارد، باید بدانیم زعفرانی که خریداری میکنیم اصل است یا تقلبی. بنابراین ما در این مقاله چند راه حل به شما ارائه دادیم تا مطمئن شوید زعفرانی که میخرید اصل باشد. اول از همه باید بدانیم  زعفران اصل چه ویژگی هایی دارد تا بتوانیم تشخیص دهیم کدام زعفران ارگانیک و اصل است کدام تقلبی؟

معرفی

زعفران یک ادویه بسیار پرطرفدار و گران قیمت است که به دلیل رنگ زنده، عطر متمایز و طعم بی نظیرش شناخته شده است. اما محصولات زعفران تقلبی به دلیل ارزش بالای آن در بازار رواج یافته است. در این مقاله به روش‌های موثر برای شناسایی زعفران غیر تقلبی، ویژگی های زعفران اصل و اطمینان از خرید محصول اصلی و باکیفیت می‌پردازیم و راه های تشخیص زعفران اصلی را از زبان کارشناسان مجموعه عاقله بیان خواهیم کرد..

اهمیت شناسایی ویژگی های زعفران اصل

زعفرانی که اصل است، نه تنها طعم و عطر اصیل را تضمین می‌کند، بلکه تضمین می‌کند که از مزایای دارویی مرتبط با این ادویه گرانبها بهره مند شوید. زعفران اصیل حاوی ترکیبات ارزشمندی مانند کروسین، پیکروکروسین و سافرانال است که به رنگ، طعم و مزه زنده و فواید بالقوه سلامتی آن کمک می‌کند.

ویژگی‌های زعفران اصلی در مقایسه با زعفران تقلبی

زعفرانی که اصل و با کیفیت باشد در ظاهر، عطر و طعم ویژگی‌هایی دارد که می‌توان از طریق آنها به اصل بودن زعفران پی برد. شما می‌توانید با خرید زعفران عاقله و آزمایش آن با توجه به روش‌های گفته شده، به اصل بودن آن اطمینان پیدا کنید.

ظاهر زعفران اصل و تقلبی

زعفرانی که تقلبی نباشد رنگ قرمز روشن دارد و رنگ آن نباید زرشکی پر رنگ باشد. همچنین کلاله‌های زعفران اصل ضخامت دارند و نباید بیش از حد شکستگی و نرمه داشته باشد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید کلاله‌ها در زعفران تقلبی شکستگی بیشتری دارند و رنگ آن روشن نیست. بنابراین توجه به ظاهر محصول یکی از راه های تشخیص زعفران اصل است.

عطر زعفران اصل

احتمالا با بوی طبیعی زعفران آشنا هستید و می‌دانید که زعفران بوی خاص خود را دارد. یکی دیگر از راه های تشخیص زعفران اصلی توجه به عطر و بوی آن است. زعفرانی که تقلبی باشد حتما باید بسته بندی آن را باز کرد و عمیق آن را بو کرد تا متوجه عطر زعفران شد، اما زعفران اصل حتی اگر داخل بسته بندی باشد نیز عطر مخصوص به خود را دارد.

طعم زعفران اصل

زعفرانی که اصل باشد طعم تلخ ملایمی دارد. وقتی آن را  در دهان می‌گذارید بعد از چند ثانیه طعم آن آزاد شده و شما تلخی ملایمی را در دهان خود حس می‌کنید. اما زعفران تقلبی ممکن است شور یا حتی ترش باشد یا مزه خاصی نداشته باشد و از این راه می‌توانید به اصل یا تقلبی بودن آن پی ببرید.

زعفران پاکتی عاقله در بسته بندی

راه‌های تشخیص زعفران اصل از تقلبی

در این قسمت از مقاله قصد داریم به بررسی انواع روش تشخیص زعفران اصل از تقلبی بپردازیم:

راحت‌ترین نحوه تشخیص زعفران اصل با آب

برای آزمایش زعفران یک لیوان آب سرد برداشته و مقداری زعفران در آن بریزید. زعفران اصل به خاطر سبک بودن روی آب می‌ماند. اگر زعفران شما ته لیوان رفت بدانید به خاطر اضافه کردن مواد مختلف برای بالا بردن وزن، تقلبی است.

عوامل موثر بر کیفیت زعفران

قبل از پرداختن به نحوه تشخیص زعفران اصل، شناخت عوامل تعیین کننده کیفیت زعفران بسیار مهم است. این عوامل عبارتند از:

آب و هوا و شرایط رشد

زعفران در شرایط آب و هوایی خاص رشد می‌کند و منطقه منشأ آن نقش مهمی در تعیین کیفیت آن دارد. زعفران کشت شده در مناطقی با ترکیب ایده‌آل دما، نور خورشید و شرایط خاک، از کیفیت برتری برخوردار است.

روش‌های برداشت و فرآوری

نحوه برداشت و فرآوری زعفران بر کیفیت آن تأثیر بسزایی دارد. برداشتن نخ‌های ظریف زعفران از گل‌ها و خشک کردن مناسب آن باعث حفظ طعم و عطر می‌شود.

شما می‌توانید نحوه‌ی خشک کردن آسان زعفران را در مقاله‌ی "۶ روش آسان خشک کردن زعفران" مطالعه کنید.

بسته بندی و ذخیره سازی

بسته بندی و نگهداری مناسب برای حفظ کیفیت زعفران در طول زمان ضروری است. زعفران باید در ظروف دربسته و دور از نور، گرما و رطوبت نگهداری شود تا از تخریب آن جلوگیری شود.

برای اطلاع از بهترین نحوه نگهداری زعفران می‌توانید مقاله‌ی "بهترین روش نگهداری زعفران" را مطالعه کنید

زعفران تقلبی و اصل

راه تشخیص زعفران اصل با استفاده از کاغذ

برای استفاده از کاغذ، نخ‌های زعفران را بین دو تکه کاغذ قرار داده و کاغذها را به هم فشار دهید. اگر رد نخ‌های زعفران به صورت چربی روی کاغذ ماند بدانید که زعفران تقلبی است. زعفران اصل چرب یا براق نیست بنابراین اگر لکه‌های چربی روی کاغذ بماند تقلب در آن صورت گرفته است.

طرز تشخیص زعفران اصلی با جوش شیرین

اگر چند نوع زعفران دارید و می‌خواهید هر کدام از آنها را آزمایش کنید برای هر کدام یک لیوان شیشه‌ای که از آب دمای محیط پر شده است بیاورید و هر زعفران را در فنجان جدا بریزید.

یک قاشق چایخوری جوش شیرین در هر لیوان بریزید و آن را هم بزنید. لیوان‌ها را به مدت حدودا ده دقیقه کنار بگذارید تا زعفران رنگ بدهد. اگر رنگ آب نارنجی یا قرمز شده بود زعفران تقلبی است. زیرا زعفران اصل رنگ زرد به آب می‌دهد.

نحوه تشخیص زعفران اصل از تقلبی با بنزین یا گازوئیل

اگر بنزین یا گازوئیل در دسترس دارید خیلی راحت می‌تواند اصل یا تقلبی بودن زعفران را تشخیص دهید. مقداری زعفران در بنزین یا گازوئیل بریزید. زعفرانی که اصل باشد به هیچ وقت به گازوئیل یا بنزین رنگ نمی‌دهد. اگر رنگ داد بدانید که تقلبی است.

گاز شهری از راه های تشخیص زعفران اصل

از این طریق نیز می‌توان زعفران اصل از تقلبی را تشخیص داد. به این صورت که زعفران را روی گاز شهری ریخته و اگر رنگ گاز بنفش یا نارنجی شود زعفران اصل است اما اگر رنگ گاز زرد شد زعفران تقلبی است.

خرید از منابع معتبر

برای اطمینان از خرید زعفران اصل، خرید از منابع معتبر بسیار مهم است. تاجران ادویه جات مورد اعتماد، فروشگاه‌های تخصصی و خرده فروشان آنلاین معتبر بیشتر احتمال دارد زعفران اصیل را بفروشند. در مورد شهرت فروشنده تحقیق کنید، نظرات مشتریان را بخوانید و گواهینامه‌ها یا وابستگی آنها به مناطق تولید کننده زعفران را در نظر بگیرید.

سخن آخر

تشخیص زعفران اصل از تقلبی امری مهم است زیرا که زعفران ادویه گرانهایی است و خواص دارویی دارد، همینطور از آن در غذاها و نوشیدنی‌ها نیز استفاده می‌شود. راه‌های مختلفی برای طرز تشخیص زعفران اصلی از تقلبی وجود دارد که ما به طور مفصل در این مقاله به آن پرداختیم. اگر سوالی داشتید زیر همین مقاله می‌توانید از ما بپرسید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *